Wanneer u de waarde van een bestaande polis of rekening wilt inbrengen op uw rekening bij Pensioenbeleggen, dan is het belangrijk dat uw huidige polis of rekening dezelfde fiscaliteit kent als uw rekening bij Pensioenbeleggen. U kunt bijvoorbeeld geen stamrechtkapitaal inbrengen op een lijfrenterekening of andersom. Indien u twijfelt, dan raden wij u aan om contact op te nemen met een financieel adviseur.
Hoe vraagt u een waardeoverdracht aan?
Pensioenbeleggen (een handelsnaam van Index People B.V.) is aangesloten bij het Protocol Stroomlijning Kapitaaloverdrachten (PSK). Indien u uw lijfrente- of stamrechtkapitaal wil laten overdragen aan een andere aanbieder van lijfrente- of stamrechtvoorzieningen, dan is het PSK van toepassing. Nadere uitleg over PSK en de deelnemende banken, vermogensbeheerders en verzekeraars vindt u hier.
Om de waarde van uw bestaande bank-, beleggingsrekening of verzekering te laten overdragen naar uw rekening bij Pensioenbeleggen moet u een verzoek indienen bij uw huidige bank, vermogensbeheerder of verzekeraar. Daarvoor kunt u gebruik maken van de voorbeeldbrief die u als klant in uw persoonlijke login omgeving aantreft. Kruist u daarbij de optie aan die in uw geval van toepassing is. U moet de brief ondertekenen en een kopie van een geldig legitimatiebewijs bijvoegen.
Indien u geen gebruik maakt van onze voorbeeldbrief, maar van een brief die u zelf heeft geschreven of een formulier dat uw huidige maatschappij u heeft verstrekt, dan is het erg belangrijk dat u de juiste gegevens invult. Fiscaal gezien moet uw kapitaal rechtstreeks door uw huidige maatschappij naar Pensioenbeleggen worden overgeboekt. Indien uw huidige maatschappij uw kapitaal naar uw privé rekening overboekt, dan zal de Belastingdienst van mening zijn dat u de fiscale regels heeft overtreden en zal zij een (forse) loonheffing opleggen. U moet daarom aangeven dat uw kapitaal moet worden overgeboekt naar Index People onder vermelding van uw naam, huidige polis- of rekeningnummer en uw nieuwe rekening bij Index People.
Waar stuurt u uw verzoek naartoe?
In de meeste gevallen kunt u uw verzoek per e-mail versturen naar uw huidige maatschappij. Hier vindt u een overzicht van de meeste maatschappijen (banken, vermogensbeheerders en verzekeraars). Twijfelt u, of blijkt het e-mail adres uit het overzicht niet juist? Neemt u dan contact op met uw huidige maatschappij. De contactgegevens staan op de website van uw huidige maatschappij.
Hoe gaat het verder?
Het kan zijn dat uw huidige maatschappij nog aanvullende informatie of documenten van u nodig heeft. Uw huidige maatschappij zal in dat geval contact met u opnemen. Zolang u de gevraagde documenten of informatie niet verstrekt zal uw huidige maatschappij uw verzoek tot waardeoverdracht niet uitvoeren.
Hoe lang duurt een waardeoverdracht?
Maatschappijen hebben met elkaar afgesproken dat een waardeoverdracht in beginsel wordt uitgevoerd binnen 14 werkdagen nadat zij alle benodigde informatie en documenten van u hebben ontvangen. Hebt u na twee weken nog niets gehoord van uw huidige maatschappij en is de waarde nog niet overgeboekt? Neemt u dan contact op met uw huidige maatschappij om na te vragen wat er nog moet gebeuren.
Hoe weet ik of mijn kapitaal is overgeboekt?
Uw huidige maatschappij zal u informeren zodra zij de waarde van uw polis of rekening heeft overgeboekt. Wanneer u inlogt bij Pensioenbeleggen kunt u ook zien of wij uw waarde inmiddels hebben ontvangen.
Aandachtspunten vóórdat u uw huidige lijfrente laat overdragen
Wanneer u de waarde van uw bestaande lijfrentepolis of rekening wilt laten overdragen kunnen er een aantal aandachtspunten van toepassing zijn. Hier vindt u een overzicht van de belangrijkste aandachtspunten. Twijfelt u of het verstandig is om uw bestaande lijfrente of stamrecht over te laten dragen? Neemt u dan contact op met een financieel adviseur.